Highway from hell - Reisverslag uit Marsabit, Kenia van Anke - WaarBenJij.nu Highway from hell - Reisverslag uit Marsabit, Kenia van Anke - WaarBenJij.nu

Highway from hell

Door: Anke

Blijf op de hoogte en volg Anke

09 Januari 2013 | Kenia, Marsabit

Weer een snelheidsrecord gebroken! Moyale - Marsabit is ongeveer 250 km op deze panafrican highway maar wij hebben er maar liefst 15 uur over gedaan. Onderweg stoppen om te overnachten was geen optie vanwege de veiligheidsrisico's. Het blijft toch struikroversgebied (lokaal bekend als shifta's). Al zijn er eigenlijk geen struikjes, het is grotendeels een grote dorre steenwoestijn. Wij hadden dus weer een militair escorte mee. Het begint zowaar te wennen.
Het regent hier eigenlijk zelden, de laatste keer was meer dan een jaar geleden, maar ja hoor. Wij rijden Kenia in en het begint te storten. Dat maakt deze horrorweg er niet beter op. Ondertussen zijn we ook al een chauffeur kwijtgeraakt door een wondinfectie, dus we moeten er toch een beetje zuinig op zijn.
Maar uiteindelijk hebben we toch zonder kleerscheuren Marsabit gehaald waar we de krater, de zingende bronnen en het nationaal park bezocht hebben. Dat is een bizar nat nevelwoud omringd door de dorre woestenij. Helaas hebben we weinig dieren gezien want door de regen hoeven ze niet naar het paradise lake te komen voor hun drinken en in het dichte bos is het moeilijk dieren spotten.
Herkansing in Samburu dus. Maar nu eerst naar het Turkanameer.
Groetjes,

Anke

• 09 Januari 2013 - 22:04

Ron:

Hoi Anke,
    je hebt meer van Ethiopie gezien dan Bart en ik destijds. Bij ons was de brug over de Omo rivier ingestort zodat we de kleischotel lippen niet hebben gezien. Inmiddels gaat je expeditie verder lees ik.
    Op de fiets was het waarschijnlijk sneller gegaan. Alhoewel... je kan dan ook lekke banden oplopen. Ik heb ooit een boekje gelezen "op de fiets door afrika" . Maar de schrijfster kwam de zelfde problemen op de weg tegen als jullie, maar ze moest het wel zonder chauffeur en reisleider doen. Ben benieuwd wat het Turkana meer je gaat brengen. Veel flamingo's? Succes en veel plezier met het verder hobbelen door het afrikaanse land. En vergeet niet dat wij hier al een maand geen zon hebben gezien en geen horizon. Alleen maar bewolking en regen.
    Groetjes, Ron