Hobbelen naar Axum en verder - Reisverslag uit Lalibela, Ethiopië van Anke - WaarBenJij.nu Hobbelen naar Axum en verder - Reisverslag uit Lalibela, Ethiopië van Anke - WaarBenJij.nu

Hobbelen naar Axum en verder

Door: Anke

Blijf op de hoogte en volg Anke

24 December 2012 | Ethiopië, Lalibela

Van het Simiengebergte naar Axum is slechts 250 km, maar we hebben er toch maar liefst 2 dagen over gedaan. En deze keer was er voor de verandering niet eens iets met de truck. Maar de weg is in dusdanige staat dat er met de truck niet harder dan fietssnelheid gereden kan worden.
Ze zijn er al 2 jaar aan de weg aan het werken en het gaat ook nog wel enkele jaren duren voor hij klaar is zo te zien. Ondanks het heerlijke (not) om 5 u opstaan en nog even doorrijden in het donker, moesten we dus toch nog onderweg overnachten. Maar de rit zelf was weer prachtig, afdalen door adembenemende kloven en weer opklimmen naar een nieuwe hoogvlakte met overal kleine dorpjes en handmatige landbouw zoals ik die alleen ken van plaatjes, verhalen en Bokrijk.
In Axum hebben we de beroemde zuilen bezocht, inclusief die recent door de italianen teruggegevene. Die steekt wel een beetje af bij de rest aangezien de italianen hem opgepoetst hadden. Tja, elk zijn volksaard zeker, nu staat er hier dus 1 te blinken tussen de authentiek vale rest.
Verder nog de kerk en het klooster van de ark des verbonds bezocht. Nou ja, van het klooster heb ik enkel de buitenkant kunnen aanschouwen want vrouwen mogen er niet in. Als goed geintegreerde allochtoon nog gevraagd of je dan als vrouw geen korting kreeg op de entreeprijs, maar helaas daar deden ze niet aan. Niet dat de mannen de ark wel mochten zien. Er is slechts 1 monnik die bij de kist mag om ze af te stoffen en mooi te presenteren, maar ook hij kan/ mag er niet in kijken. Echt geloven dus.
In Axum bevindt zich volgens de overlevering ook de graftombe van koning Balthazar, een van die drie uit het oosten. Als hij hiervandaan echter naar Bethlehem moest komt hij toch eerder vanuit zuidwest lijkt me. Mhm.
Dan doorhobbelen naar Mekele. Daarover eigenlijk niet zo veel te melden, behalve dat er een hotel was met voor het eerst sinds een week voldoende water om je haar te kunnen wassen. Ja, wat je je al niet herinnert als hoogtepunt van een plek.
Daarna naar Lalibela met de wereldberoemde rotskerken. En dat zijn ze inderdaad met reden. Indrukwekkend hoe ze die kerken in de 11 de eeuw met beiteltjes uit de rotsen hebben gehakt en hoe ze nu nog steeds onverwoestbaar ogen. Net als het geloof hier overigens. De stad zit al vol pelgrims voor de feestdagen hier, kerst ( wat volgens hun kalender op onze 6-7 januari valt) en Timkat, een groot doopfeest op 19 januari.
Wij op naar nog meer water en kerken in Bahir Dar aan het Tanameer.
Voor iedereen alvast fijne feestdagen.

Groetjes
> Anke

• 24 December 2012 - 11:09

Martin & Karin:

Hoi Anke,

Leuk om je via het reisverslag te volgen. Bijzonder toch om mensen met een 'rotsvast' geloof te mogen ontmoeten en te zien dat iedere cultuur daar weer zijn eigen vorm aan geeft. We wensen je goede dagen toe met Kerst en een mooi begin van 2013.

Groetjes,

Martin & Karin

• 24 December 2012 - 12:46

Jan En Marion:

Geniet van Lalibela en vergeet niet de honingwijn te drinken Doe iedereen de groeten en we volgen je op je pagina

groetjes Jan en Marion

• 24 December 2012 - 15:56

Pa /ma Van Rijn:

hoi \anke fijn dat er zoveel moois te zien is.
    want wie verre reizen doet ,kan veel verhalen.
    we kijken uit naar je verdere belevenissen.
    we hopen dat je ook daar gezellige kerstdagen hebt
    liefs en groetjes van pa en ma van Rijn.