Soap visum Soedan - Reisverslag uit Caïro, Egypte van Anke - WaarBenJij.nu Soap visum Soedan - Reisverslag uit Caïro, Egypte van Anke - WaarBenJij.nu

Soap visum Soedan

Blijf op de hoogte en volg Anke

15 November 2012 | Egypte, Caïro

Dag allemaal,
We zijn goed aangekomen in Cairo. Een heksenketel van mensen en verkeer. Gisteren deed de metro het bv niet omdat er weer een demonstratie was op het Tahirplein.
Met als gevolg dat er geen doorkomen aan was. Drie kwartier gedaan over een taxiritje van 4 km. Echter al lopend een grote weg oversteken voelt als russische roulette met auto's. Overigens vertelde onze gids dat de Egyptenaren zich sinds de revolutie zo vrij voelen dat ze ook menen dat ze zich nu aan geen enkele regel meer dienen te houden en dus overal mogen rijden en parkeren etc.
Maar ja,we moesten wel op pad want de consul in Aswan die ons visum voor Soedan zou regelen bleek uiteindelijk nog corrupter dan gebruikelijk. Het visum moest ineens 250 dollar kosten en het was dan nog niet zeker of we het op tijd zouden krijgen. Dus daarom gisteren op missie naar de soedanese ambassade. Wie het boek A dark star safari van Paul Theroux gelezen heeft weet dat het bemachtigen van zo'n visum ook hier geen sinecure is. We blijven er ook een dag langer voor in Cairo want het is al bij al een dagvullend programma en dan ging het bij ons eigenlijk nog extreem voorspoedig. Maar wat een kafkaiaans theater. Eerst nl naar de Belgische en nederlandse ambassade voor een aanbevelingsbrief. Bij de Nederlandse werd die zo uitgedeeld door een volop met Bart flirtende surinaamse medewerkster, maar bij de Belgische was het een ander verhaal. Eerst konden we die al niet vinden en werden we bij die van de VS afgezet want het zou daar in de buurt zijn. Was het ook wel enigszins, maar ja als je niet weet welke kant je uit moet en de overigens erg behulpzame Egyptenaren je adres niet kunnen lezen, duurt het toch even. Bij die Amerikaanse ambassade leek het nog wel even bezet gebied, overal tanks en zwaar geschut.
Uiteindelijk zat die Belgische ambassade verstopt in een achterafpandje, zonder enige bewaking   of je moet iets kunnen met een detectie poortje dat niet aanstaat? De benodigde aanbevelingsbrief konden ze uit principe niet opstellen, maar ze konden wel een brief maken om te zeggen dat ze geen brief kunnen maken ??? Volgen jullie het nog? De soedanese consul overigens wel. Die was zeer in zijn nopjes met de Belgische non- brief. Ik had nog speciaal een lange rok en dicht T- shirt aangetrokken om de slaagkans op een visum te verhogen. De consul bleek ook een fanatiek moslim te oordelen naar de kenmerkende eeltvlek op zijn voorhoofd die dat moet bewijzen. Maar al het personeel was eigenlijk erg vriendelijk en behulpzaam. Wel drie keer in de rij gemoeten. Eerst om een formulier op te halen, dan om het ingevulde formulier te laten kopieren, dan weer een keer voor een kopie van je visum voor Egypte ( zeg dat dan gelijk de eerste keer allemaal denk je dan als op efficientie ingestelde europeaan) en uiteindelijk om je paspoort in te leveren en te laten nakijken op stempels voor Israel. Want als je die hebt, dan kom je er uberhaupt niet in. Tja, dat bombardement op die fabriek in Khartoum van 2 weken terug helpt natuurlijk ook niet.
Maar de ambassade bleek zowieso een goede dag te hebben, want alle visa konden dezelfde dag afgehaald. En gelukkig maar, want vandaag blijkt islamitisch nieuwjaar en ook morgen schijnt een feestdag en zaterdag werken ze niet, dus dan werd het zondag, zo werd ons met een grote glimlach gewaarschuwd.
Maar we kunnen dus naar Soedan, joepie.
Overigens moet de truck daarvoor nog wel uit de haven komen. Daar zijn ze ook al weer 2 dagen mee bezig, maar ondertussen doen we lekker de gewone toeristendingetjes zoals het Egyptisch musem en de pyramides en sfinx etc en genieten van een lekker zonnetje.

Groetjes
Bart en Anke

• 15 November 2012 - 19:51

Dries:

Hela,

De Belgische ambassade een bescheiden achterbouw... Tja onze bescheidenheid is legendarisch ;o)

Groetekes,

Team Dikkie Dik

• 15 November 2012 - 22:42

Yvonne:

Nou, nou, wat een avonturen. Misschien was een Nederlandse ID toch handiger geweest? ;-)
    En moesten jullie dat allemaal zelf uitzoeken, of is er ook een behulpzame reisleider, or whatever? Of zat die aan de koffie?
    Hopelijk gaat de reis verder voorspoedig en kunnen jullie volop genieten.
    We zien jullie berichten tegemoet. Ga zo door.
    Groetjes,

• 16 November 2012 - 08:51

Natasha:

Oh what a day! Ik had eigenlijk een bananenbiertje open moeten trekken bij het lezen van je verslag. Maar het is nog ochtend hier.
    Prachtig natuurlijk om het allemaal mee te maken, het gebeuren op het Tahirplein, de corruptie, de gang van zaken daar, naast de frustratie natuurlijk :-)
    Maar je hebt het!
    Leuk om je verhaal te lezen.
    Ben benieuwd wat je vandaag allemaal tegenkomt of al hebt gezien.
    Ik ga vandaag wandelen met een vriendin. Vandaag wordt het zo'n 5 graden hier! Dus mutsen op en handschoenen aan hoor. Maar heerlijk. Het schijnt in Katwijk een heel klein beetje gesneeuwd te hebben gisteren/eergisteren. Kun je het je voorstellen?
    Groeten,
    Natasha